Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Prvni tyden v USA (staz USA - cast prvni)

O tom, jak jsem byl prvni den staze na Cleveland Clinic totalne zniceny a zmateny a take o tom, ze se o Cesku v USA vi – ne ze ne.

V uvodu se omlouvam za absenci diakritiky, pisu z mistni klavesnice.

Staz na Cleveland Clinic me neuveritelne vycerpava a nabiji energii zaroven. Je to jako kdybych v jednom tydnu prozil cely mesic. Intenzivni, pestry a velice narocny zaroven.

Tak za prve. Vybrali me skutecne nejspise tak trochu omylem. Ostatni kolegove, studenti, maji zpravidla jeste o neco vyssi skore z USMLE, maji jiz nekolik stazi v USA za sebou a dosti casto se podileji na nejakem vyzkumu. Prilezitost stazovat na prestizni nemocnici, ktera se zpravidla kazdorocne umistuje mezi tremi nejlepsimi na svete, tak dostal jouda z Litomysle. :) Jsem tu s prehledem a s naskokem (zatim) ze vsech nejhorsi. V tom zcela jiste vynikam. Ale tak aspon jsem vyrazny. Ostatne i spatna reklama je reklama..a funguje. :)

 

 

Ale konec sebekritiky a trochu podrobneji o mem prvnim tydnu zde. Cleveland Clinic – superluxusni nemocnice ve meste s extremni kriminalitou. Hned na uvodni prednasce nas policejni dustojnik (Cleveland Clinic ma dokonce svoje vlastni policejni oddeleni) upozornoval na potencialni prekvapeni a nastrahy, ktere nas cekaji venku, kdybychom se snad rozhodli z nemonice vyjit ven. V hlave se mi hned promita predesly den, kdy jsem s dvema napakovanymi zavazadly a se vsemi svymi doklady a penezi cestoval sam metrem a autobusem, abych se dopravil z letiste do nemocnice. Pravda – trochu jsem se behem teto (nebezpecne) cesty podivoval, co se mnou cestuje za nejruznejsi individua.. Nicmene prezil jsem – to je hlavni - a cestou zpet uz beru nejspise Uber.

Prvni den staze byl doslova otresny. Mel jsem chut to tu zabalit a srabacky odcestovat domu. Jet leg, nevyspaly, nenajezeny, anglicky nerozmluveny a hned hozeny do vody. Tak nejak jsem predpokladal, ze bude nejaky uvodni seznamovaci den a na oddeleni se pujde treba az dalsi den. Jak jsem se mylil. Seznamovaci den se smrskl do pul hodiny, hned jsem dostal plast, karticku, pager a byl poslan na misto cinu..

Anglicky umim. Ostatne splnil jsem vsehny casti v TOEFL na vybornou, coz byl jeden z pozadavku, jak se na staz dostat. Nicmene to jeste neznamena, ze bych vsemu a vsem bez problemu rozumel. Zejmena kdyz mi zacnou v pulhodine licit, co vse se ode me na oddeleni ocekava.. Sedim v jedne z prednaskovych mistnosti spolu s dalsimi tremi studenty, kteri take stazuji na interne…a mlady doktor nam zacne dosti nesystematicky a zkratkovite vysvetlovat, jak prace na oddeleni probiha, jak se ovlada mistni nemocnicni pocitacovy system, jake jsou prihlasovaci udaje tu a tam, jak se pracuje v ramci tymu apod. Asi po 5 minutach, zcela ztraceny, vycerpany a zmateny, jsem se porozhlidnul po svych trech kolezich, jestli prave prozivaji to co ja. Ale moje beznadej se bohuzel jeste vice prohloubila. Vsichni vypadali, ze vsemu naprosto rozumi. Kdyz se nas na konci pulhodinove prednasky mlady doktor zeptal, jestli jsme snad necemu nerozumeli a zda mame nejake nejasnosti, pricemz vsichni 3 vypadali, ze opravdu vsemu rozumi, nevydrzel jsem a musel s pravdou ven.. Priznal jsem se, ze nerozumim vubec nicemu, ze jsem v USA de facto poprve, ze jsem v Cesku ani v Nemecku jako student nikdy uplne samostatne nepracoval, ze neznam americky system zdravotnictvi (ktery je diametralne odlisny od toho evropskeho) a ze nevim, jak se pouziva pager.. Kupodivu jsem se vsak nesetkal s negativni reakci – ostatni 3 kolegove vyjadrili soustrasne pochopeni a prednasejici si me nakonec nechal v mistnosti o chvili dele a vse mi zacal postupne znovu trpelive vysvetlovat.

Nicmene trapeni jeste neprestalo. Byl jsme odveden na oddeleni. Totalne unaveny, hladovy a ziznivy (nemel jsme ani cas si odbehnout koupit nekam vodu) jsem musel vstrebaval million novych informaci, pricemz asi 90% mi stejne nejspise uniklo. Vecer jsem byl opravdu totalne ztraceny a vycital jsem si, ze jsem se zas, jak je mi ostatne vlastni, namocil do neceho, do ceho jsem nemel. Nicmene toto bylo nejspise dno…a dalsi dny jsem se jiz odrazil a vse se zacalo tak nejak zlepsovat.

Trochu me uklidnili nekteri kolegove, kdyz mi vypraveli, ze se na svoji prvni stazi v USA citili stejne a presvedcovali me, ze se to urcite podda. A meli pravdu. Na oddeleni uz zacinam postupne samostatne pracovat, mam dokonce pridelene i nektere sve pacienty, o ktere se sam staram. Musim vsak predevsim vyzdvihnout mistni kolegy. Vicemene vsichni jsou opravdu podporujici, za celou dobu jsem se nesetkal s nejak vyrazne negativni reakci treba na to, ze necemu hned nerozumim. Vladne tu takova uvolnena pracovni atmosfera, vicemene bez hiearchie – tak odlisne od nemeckeho ci ceskeho zdravotnictvi. Clovek je tu take daleko vice volny – nikdo moc nikomu nerika, co ma delat, nikdo se o nikoho nestara a kazdy si jede sam za sebe. To je mi velice sympaticke. Pracuje se ve specialnich tymech - a v ramci tymu se vsichni podporujou. Navic tu neexistuje stigma privandrovalce z vychodu. Tady je privandrovalec kazdy. Hraje se jen na to, co kdo umi. Kdyz jsem stazoval v Nemecku, mel jsem vzdy tak trochu pocit, ze musim nekomu neco dokazovat, abych se tamnimu kolektivu vyrovnal. Tady ten pocit vubec nemam.

Zcela odlisny je take pristup k pacientum. Zde je pacient opravdu na prvnim miste a lekari se k nemu chovaji s veskerou uctou a respektem. Neexistuje, ze by treba sestra nebo lekar jen tak bez ohlaseni vtrhli na pokoj pacienta a bez zeptani se by si na neho sahli a vysetrili ho. S pacientem se tu jedna jako s klientem a paternalisticky pristup tu skoro vubec neexistuje. Pacientovi se tu navic dostava opravdu prvotridni pece. Kazdy ma elektrickou postel, svoji plazmovou televizi, vyber z nejlepsich jidel, kvalitni kavu atd. Nicmene je pravda, ze si za takovou nadstandardni peci take musi zaplatit. A to ne malo. Zdravotni pece je tu nekolikanasobne drazsi nez kdekoli v Evrope.

Na zaver bych chtel trochu vyvratit mytus, ze o Cesku v USA nikdo nic nevi. To alespon na Cleveland Clinic neni ale vubec pravda. Kdykoli se me nekdo zepta, odkud jsem, a ja odpovim, ze z CR, zpravidla se dostavi velice pozitivni reakce. Jen jeden kolega si dokazal vzpomenout jen na to, ze je CR protiimgracni, v cemz jsem mu tedy uplne neodporoval. :)  Obecne Evropa, vcetne Ceske republiky, je v USA pomerne pozitivne vnimana. Americani, konkretne tedy mladi americti lekari, kteri zde pracuji skutecne 6 dni v tydnu 70 az 80 hodin tydne a s maximlane 2 tydny dovolene rocne, Evrope tak trochu zavidi tu jeji pohodicku, socialni zajisteni a cas na rodinu. Toto zde v USA vyrazne pokulhava. Bohuzel nejde mit vsechno.

Je toho hodne co psat. Ale tento blog jiz pro jeho delku ukoncuji. Pristi tyden se snad dostanu k pokracovani.

Autor: Adam Chadima | sobota 8.6.2019 5:34 | karma článku: 42,51 | přečteno: 6085x
  • Další články autora

Adam Chadima

Sólo putování na motorce Balkánem (cestopis s fotkami, 3. poslední díl)

O tom jaké je cestování na motorce sám, mé postřehy a porovnání zemí - Rakouska, Slovinska, Chorvatska, Bosny, Černé Hory, Albánie, Severní Makedonie, Řecka, Maďarska a Slovenska. A konečně o tom, že všude dobře, ale doma nejlépe.

30.6.2022 v 22:49 | Karma: 19,25 | Přečteno: 1339x | Diskuse| Cestování

Adam Chadima

Sólo putování na motorce Balkánem (cestopis s fotkami, 2. díl)

O tom jaké je cestování na motorce sám, mé postřehy a porovnání zemí - Rakouska, Slovinska, Chorvatska, Bosny, Černé Hory, Albánie, Severní Makedonie, Řecka, Maďarska a Slovenska. A konečně o tom, že všude dobře, ale doma nejlépe.

24.6.2022 v 8:44 | Karma: 20,11 | Přečteno: 1076x | Diskuse| Cestování

Adam Chadima

Sólo putování na motorce Balkánem (cestopis s fotkami, 1. díl)

O tom jaké je cestování na motorce sám, mé postřehy a porovnání zemí - Rakouska, Slovinska, Chorvatska, Bosny, Černé Hory, Albánie, Severní Makedonie, Řecka, Maďarska a Slovenska. A konečně o tom, že všude dobře, ale doma nejlépe.

21.6.2022 v 20:14 | Karma: 22,89 | Přečteno: 1046x | Diskuse| Cestování

Adam Chadima

Jako zdravotníci nejsme adekvátně připravení na nával pacientů s COVID-19

Říkám to narovinu – nemáme dostatek ochranných pomůcek pro personál a nejsme dostatečně připravení.

16.3.2020 v 18:34 | Karma: 31,16 | Přečteno: 1942x | Diskuse| Společnost

Adam Chadima

Znakem vyspělé společnosti je (mimojiné) svoboda

O tom, že vyspělá společnost se vyznačuje větší mírou svobody jedinců, o nemožnosti dosáhnutí absolutní svobody a závěrem také o EU.

16.9.2019 v 22:50 | Karma: 21,42 | Přečteno: 987x | Diskuse| Společnost

Adam Chadima

Když jsi dobrý, vytáhnou tě nahoru. (stáž USA - část třetí, poslední)

O tom, že nikde jinde se lékaři nepracuje lépe než v USA a také pár fotek ze stáže na Cleveland Clinic na závěr.

29.6.2019 v 20:42 | Karma: 36,05 | Přečteno: 4888x | Diskuse| Cestování

Adam Chadima

V Evropě se pracuje, aby se žilo. V USA se žije, aby se pracovalo. (stáž USA - část druhá)

O pozitivech a negativech života a práce v USA, o tom, jaké věci jsou u nás o poznání lepší...a na závěr také trochu o politické korektnosti.

15.6.2019 v 5:37 | Karma: 43,05 | Přečteno: 7329x | Diskuse| Cestování

Adam Chadima

Aby byli lidé bohatí, stát musí být chudý.

Že si odporuji? Vůbec ne. Čím méně stát zasahuje do života lidí, tím lépe pro společnost – tedy do určité meze. Seznam zemí seřazený dle ekonomické svobody mi dává za pravdu. Proč mají tedy lidé tendence stát naopak zvětšovat?

14.4.2019 v 11:05 | Karma: 36,07 | Přečteno: 3730x | Diskuse| Společnost

Adam Chadima

Dilema mladého lékaře - pracovat v USA a splnit si svůj sen, nebo zůstat doma a usadit se.

Právě jsem obdržel pozitivní zprávu. Byl jsem vybrán komisí a dostal tak příležitost stážovat na prestižní Cleveland Clinic v USA, což je podle U.S. News & World Report druhý nejlepší nemocniční komplex, hned za Mayo Clinic..

1.4.2019 v 17:00 | Karma: 36,34 | Přečteno: 4849x | Diskuse| Osobní

Adam Chadima

kontroverzní Čína - výlet v Šanghaji během mé stáže v Nanjing v Číně

Vracím se vyčerpaný po celodenním výletu v Šanghaji nočním rychlovlakem zpět do Nanjing, ve sluchátkách poslouchám Neila Younga a zažívám ten pocit svobody a vnitřní spokojenosti..kterých se člověku nedostává zas tak často.

5.3.2019 v 0:29 | Karma: 26,05 | Přečteno: 1303x | Diskuse| Cestování

Adam Chadima

Personální krize ve zdravotnictví

Naše výdaje do zdravotnictví jsou asi z 90% z veřejných peněz a zbylých 10% tvoří soukromé výdaje. Podíváme-li se na nejvyspělejší zemi Evropy – Švýcarsko, činí zde podíl soukromých výdajů skoro celou polovinu.

25.1.2019 v 23:18 | Karma: 25,70 | Přečteno: 1273x | Diskuse| Ekonomika

Adam Chadima

Jak a proč jsem napsal Step 1 USMLE (nostrifikační zkoušku nutnou pro práci lékaře v USA)

Následující text je určen především (ale nejen) pro studenty a lékaře, kteří se rozhodnou tento test také absolvovat, přičemž může zároveň posloužit jako návod či inspirace, jak postupovat v přípravě a na co je potřeba se zaměřit.

15.12.2018 v 0:14 | Karma: 25,93 | Přečteno: 3600x | Diskuse| Osobní

Adam Chadima

Vede moderní medicína k degeneraci lidského genofondu?

Toto prohlášení se objevilo v diskusi ke článku o očkování zde na iDNES. Ačkoli byl autor výroku většinou diskutujících 'vyminusován' a já jsem mu oponoval, musím mu nechat, že v určitém aspektu nemusel být daleko od pravdy..

8.11.2018 v 0:24 | Karma: 23,58 | Přečteno: 1131x | Diskuse| Věda

Adam Chadima

Proč bych již nechtěl pracovat v Německu, aneb jak studijní stáž změní člověku názor.

Kdyby se mně někdo ještě před jedním či dvěma roky zeptal, kde chci v budoucnu zahájit svoji kariéru lékaře, bez dlouhého přemýšlení bych mu odvětil, že rozhodně v zahraničí, a to nejspíše v Německu..

21.10.2018 v 23:19 | Karma: 48,04 | Přečteno: 19191x | Diskuse| Cestování
  • Počet článků 15
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 3982x
Nejen o zdravotnictví z pohledu začínajícího lékaře.

Svá studia jsem obohatil stážemi v zahraničí - v USA, v Německu a v Číně. Rád se vzdělávám, zajímám se o veřejné dění a svoje zkušenosti a postřehy budu rád sdílet s ostatními.

 

Seznam rubrik